FIAT 500 La Prima

První ryze elektrický model značky FIAT

    Edice „la Prima“, limitovaná edice navržena pro uvedení nové 500 přichází s vlastním osobitým stylem, exkluzivitou, technologiemi a konektivitou. 

Jedná se jednoznačně o FIAT 500, a proto je ztělesněním stylu a pozornosti věnované detailům. Navíc je elektrická a udržitelná. Dokonce i paleta barev byla inspirována přírodou a jejími základními prvky. „la Prima“ je k dispozici ve třech barvách:

- Mineral Grey - Šedá Mineral (metalická) připomínající Zemi.

- Ocean Green - Zelená Ocean (perleťová) představující moře.

- Celestial Blue - Modrá Celestial (třívrstvá), která je poctou nebi.

Zaváděcí edice rovněž zahrnuje full LED světlomety, čalounění eko kůží, 17palcová kola s diamantovou úpravou a chromované prvky kolem oken a na bocích.

Technologie. „la Prima“ je vybavena nejvyspělejšími asistenčními systémy řidiče ADAS, které jsou k dispozici:

autonomním nouzovým brzděním s detekcí chodců a cyklistů, inteligentním rychlostním asistentem a sledováním jízdních pruhů; zadní parkovací kamerou s vysokým rozlišením a naváděcími linkami; inteligentním adaptivním tempomatem (iACC) a udržováním uprostřed jízdního pruhu; automatickými světlomety a automatickým přepínáním mezi potkávacími a dálkovými světly; tísňovým voláním; elektrickou parkovací brzdou.

„la Prima“ je samozřejmě vybavena i autonomním řízením úrovně 2, jako první městský vůz.

Konektivita. Nový infotelematický systém UConnect 5: 7“ TFT obrazovka, rádio s dotykovou obrazovkou 10.25“ a navigací, digitální rádio, bezdrátové funkce CarPlay/Android Auto, telematický box.

Kabriolet „la Prima“ je jediným čistě elektrickým čtyřsedadlovým kabrioletem na trhu. Standardně je dodáván s novou výbavou včetně 85 kW rychlonabíječky a eko kůží čalouněné palubní desky a sedadel.

Nejlepší možný dojezd, dobíjení a jízdní vlastnosti

Při navrhování nového modelu 500 začali inženýři s prázdným listem papíru, díky čemuž mohli pracovat na každém aspektu s maximální pozorností k detailům a zvolit nejlepší možná řešení.

Dojezd a čas dobíjení představují z pohledu zákazníků dva klíčové problémy. Lithium-iontové baterie s kapacitou 42 kWh poskytují nové 500 dojezd v cyklu WLTP až 320 km.

Pro optimalizaci času dobíjení je nová 500 vybavena rychlonabíječkou o výkonu 85 kW, která je uzpůsobena pro extrémně rychlé dobití baterie. Vytvoření dostatečné rezervy energie na 50 km zabere pouhých 5 minut, což je více než průměrný denní nájezd. Rychlonabíječka dokáže baterii nabít na 85 % za pouhých 35 minut. Zásuvka Combo 2 umístěná na pravém zadním bočním panelu vozidla umožňuje připojení k rychlé dobíjecí stanici, pro nabíjení střídavým i stejnosměrným proudem.

K dispozici jsou také řešení pro domácí dobíjení. Zaváděcí edice nové 500 zahrnuje dobíjecí stanici easyWallbox, která může být připojena k běžné domácí elektrické síti. Společnost ENGIE EPS vyvinula tuto stanici exkluzivně pro skupinu FCA a v Evropě ji bude nabízet značka Mopar, což zajistí shodu s uváděnými modely. Jedná se o jednoduché a dostupné „plug-and-charge“ řešení, které lze spravovat přes rozhraní Bluetooth a umožní stabilizovat energetické zatížení při dobíjení 500 v domácích podmínkách, při dobíjecím výkonu až 3 kW. To vše bez nutnosti zásahu kvalifikovaného pracovníka. Stanice easyWallbox je také připravena na upgrade výkonu až na 7,4 kW, což poskytne plné nabití v domácích podmínkách za pouhých 6 hodin. Součástí vozu bude rovněž kabel Mode 3 pro dobíjení u veřejných dobíjecích stanic.

Nová 500 nabízí tři jízdní režimy: Normal, Range a Sherpa, které lze volit na základě vašeho jízdního stylu.

Režim Sherpa optimalizuje všechny dostupné zdroje, aby zajistil, že se dostanete do cíle. Režim Sherpa spravuje několik komponent s cílem snížit spotřebu energie na minimum, přesně tak, abyste mohli pohodlně dosáhnout svého cíle zadaného v navigaci, případně nejbližší dobíjecí stanice. Stejně jako himalájský šerpa, který má na starosti celou expedici a vede ji k cíli, i tento režim se stará o různé parametry: maximální rychlost (omezena na 80 km/h), odezvu plynového pedálu za účelem snížení spotřeby energie a deaktivaci klimatizace a vyhřívání sedadel (řidič má ovšem možnost je kdykoliv zapnout).

Režim Normal je nejblíže typické jízdě se spalovacím motorem, zatímco režim Range aktivuje funkci „one pedal-drive“. Volbou tohoto režimu můžete svou novou 500 řídit pouze s pomocí plynového pedálu. Uvolnění pedálu plynu způsobuje mnohem větší zpomalení než u běžného spalovacího motoru, téměř, jako byste stlačili brzdový pedál. Brzdový pedál je nutné použít pro úplné zastavení, avšak při každodenních jízdách a větších zkušenostech, můžete snadno jezdit pouze pomocí plynového pedálu.

Elektromotor disponuje výkonem 87 kW, poskytuje nejvyšší rychlost 150 km/h (omezena) a zrychlení z 0 na 100 km/h mu zabere pouze 9 sekund, sprint na 50 km/h pak zvládne za 3,1 sekundy.